vinTagesworld Flash forum
Waarom moet alles in classes gekieperd worden?
Dit topic dient NIET om andere af te zeiken.
Dit topic dient NIET om NonOOPers te overtuigen(eigenlijk wel..).
Dit topic dient NIET om...
Ik begin, met te vermelden dat classes heel erg mooi/nice/super/gelikt/ownage/skilles/etc zijn !
Maar waarom elke sheet in een classe verwerken ?
Dat je een classe schrijft, omdat je dagelijks/wekelijks/maandelijks een applicatie maakt waar dat onderdeel naar voren komt dat wil ik nog begrijpen, maar waarom zou ik voor een (bijvoorbeeld) deze site een classe maken om de scores te tonen bi de tutorials ? (dat groene balkje wat oploopt)
Ik, en vast 100-en andere lezers zijn iig benieuwd naar de die hard classe users hun mening :)
laatst ge-edit op: 25-03-09 om 00:19
1. Laat me eerlijk en duidelijk zijn, de vraag die jij stelt is dezelfde die ik mezelf stel ...Ook ik worstel nog met de vraag Classes zin en onzin?
Als beginnend flasher (weliswaar al 20 jaar aan het programmeren in andere talen toen jullie nog niet geboren waren) in de grootste bescheidenheid hier mijn '1' mening ...
Vaststelling1. AS2-3 en de volledige Flash omgeving is eigenlijk een sterk staaltje programmatuur. Het is extreem flexibel en krachtig. Het is zo krachtig dat eenzelfde probleem op vele verschillende manieren kan opgelost worden, of je nu met of zonder classes werkt. Ter illustratie kan ik zeggen dat ik zelf een programma in elkaar heb gestoken dat dagelijks door 2500 mensen gebruikt wordt in een soort database applicatie. Niet laat vermoeden dat dit in een game-omgeving is ontwikkeld. Flash heeft maw een bijzonder breed spectrum eigenlijk kan je er alles mee aanvangen ...
Natuurlijk is het eindresultaat het belangrijkste: betrouwbaarheid, originaliteit, snelheid en een bijzonder aantrekkelijk uitzicht dat de gebruiker aanzet deze applicatie meermaals te gebruiken ...met andere woorden het moet er "echt speciaal" uitzien en werken.
De rest is eigenlijk voor de eindgebruiker totaal onbelangrijk ...of dat nu in Fortran, C++ of in het Frans is geschreven maakt voor deze gebruiker niets uit. Functionaliteit is hier de sleutel en niet of het in Classes is geschreven of niet.

* De rest van de tekst is verdwenen ???

laatst ge-edit op: 25-03-09 om 14:24
door W0utah op 25-03-09 om 14:49
FF mijn persoonlijke mening, ik gebruik voor mijn meeste projecten classes, waarom?
Omdat ik dan alles mooi kan bijhouden.
Bijvoorbeeld, je hebt een achtergrond waar kleine lijntjes op getekend worden, voor zoiets gebruik ik een klasse omdat ik die code niet constant wil terug zien.
Hij blijft mooi apart staan en ik kan gemakkelijk de achtergrond bewerken zonder door al mijn code te moeten bladeren.
Het is natuurlijk ook hoe je zelf werkt, werkt je perfect zonder classes, hou het dan zo, je moet niet onnodig overschakelen om dan een paar weken te zoeken waarom iets niet werkt.
In het begin had ik ook moeite, als je puur in AS werkt moet je echt elk object importeren, maar na een tijdje ben je dat gewoon.
Ik heb bijvoorbeeld ook classes voor een simpele muziekspeler die ik overal gebruik, een classe voor wiskundige bewerkingen, .....
Inderdaad je moet dit best concreet bekijken ...
Uiteindelijk werkt AS2 en AS3 ook met voorgeknauwde classes, die zijn bijzonder krachtig en eenvoudig in gebruik ... als deze volstaan is er geen enkel probleem. Gebruik ze voor wat ze waard zijn ...
Het voorbeeld van Woutah is een goed voorbeeld "een eenvoudig raster" kan een classe zijn . Eigenlijk is dat gewoon een functie van vroeger, maar op een andere wijze gedefineerd. Methode === Functie het noemt alleen anders omdat ze nu eenmaal in een classe zitten... (show) maar voor de rest is alles hetzelfde...
Een classe zoals in het FlashCase 23 (mijnSendandLoad) is een eenvoudige classe om gegevens te zenden en ontvangen..
Door het gebruik wordt de formulering van je broncode eenvoudiger (korter). Net zoals een gewone functie met dit verschil dat die functie in een ander bestand staat.(*.as)
Een tweede voorbeeld waar het bijna niet anders kan is de classe "mijnBalk.as"
Hier wordt een rechthoek in een bepaalde kleur (willekeurig) gezet met specifieke maten en locatie met daarop een vaste movieclip(rode druktoets). Door deze defineering wordt beiden versmolten met elkaar en gedragen deze zich als een bestuurbare movieclip.
Het kan ook anders maar dan wordt het bijzonder ingewikkeld en minder flexibel...
Straks ga ik me zelf nog overtuigen

laatst ge-edit op: 25-03-09 om 18:36
door W0utah op 25-03-09 om 23:59
Dat je sendAndLoad classe eenvoudig is wil ik niet aan twijfelen, maar persoonlijk zou ik dit nooit doen.
Je hebt zoveel mogelijkheden om gegevens te verzenden naar php, je gaat je classe al heel hard moeten uitbreiden om een beetje deftig te kunnen gebruiken.
Maar als basis is het handig
Een prachtig voorbeeld van een goede classe zou zijn, wanneer je jou bezig houd met het maken van games en je telkens een highscore wilt.
Niemand heeft zin om dat per game te maken, daarvoor kan je dus makkelijk een classe gebruiken.
Woutah heeft hier wel gelijk ... mogelijk kan je het beter nog ruimer zien ...
Voorlopig zie ik met mijn 1 maand ervaring nog niet verder dan mijn neus lang is.

Mogelijk zou een aantal goede voorbeelden van efficiente classes hier wonderen kunnen doen ..
Het gebruik van classes heeft vooral te maken met het efficient produceren van een applicatie, uiteindelijk zijn er altijd repeterende elementen die je maar 1 keer moet schrijven.
Toen ik precies 2 jaar geleden begon met Flash schrok ik ook van de onmogelijke formulering van AS, gelukkig was er toen Vintageworld om me de eenvoudige knepen aan te leren.
Nu kan ik me nog amper voorstellen hoe ik daarvoor programmeerde ..nu valt het me op dat jonge gasten zoals jullie ook conservatief zijn in het aanleren van nieuwe dingen ...
Je bent sneller oud dan je denkt .. als je mee op de trein wil zal je er moeten voor lopen ...Niet voor mij natuurlijk , wel voor jullie die de kost nog moeten verdienen ...
Het is niet onmogelijk dat toekomstige mogelijkheden zullen uitgedrukt worden in classes en dan is het best dat je daar toch kaas van gegeten hebt.
Anders kan ik in de toekomst geen beroep op jullie meer doen, en dat zou pas een echte ramp zijn ...
Groetjes van een oude zak

laatst ge-edit op: 26-03-09 om 15:34
Dit topic is gesloten.